het eind komt in zicht - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ad en Narda Bogaard - WaarBenJij.nu het eind komt in zicht - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ad en Narda Bogaard - WaarBenJij.nu

het eind komt in zicht

Door: ad en narda

Blijf op de hoogte en volg Ad en Narda

05 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

woensdag 3 juli 2013
Om 6.00 uur gaat de wekker. We ontbijten in de open lucht, op een terras. Het is erg mistig vanochtend. Er wacht ons vandaag een pittige wandeling. De tochten zijn aangegeven in zwaarte categorieen.
Groen voor een lichte tocht. Oranje voor een pittige tocht en rood voor een zware tocht.
Vandaag lopen we een oranje route. Het is lekker weer om te lopen. Na zo'n 12 km. komen we een man tegen. Hij spreekt ons aan en vraagt of we koffie en jus d'orange willen drinken. We lopen met hem mee en hij brengt ons naar zijn cafe. Er wordt een lekker ommeletje voor ons gebakken.
Hierna kunnen we weer voldaan op pad.
Het is veel klimmen endalen vandaag. We hebben het niet makkelijk. We merken dat onze lichamen moe zijn. 's avonds op het terras, in Arzura, waar we slapen, is het gezellig. We slapen met 24 personen op een zaal.

donderdag 4 juli 2013.
Vanochtend worden we om 7.00 uur al omhelst, door een dame uit Amerika, die we eerder tijdens onze tocht ontmoet hebben.
She was very glad to see us. We ontbijten samen en gaan op pad.
De wandeling gaat naar O Pedrouzo (19 km.) Het is een mooie tocht en soms lopen we in de heerlijke geur van de eucalyptus.
Om 12.30 uur zijn we in O Pedrouzo. We slapen in een hotel.
Het is heerlijk weer en we hebben voldoende tijd om te rusten.
Als we in de luie stoel zitten, komt Sylvie ons uitnodigen, om op het terras iets te gaan drinken. We komen Sylvie en Evy al lange tijd tegen op de camino.
Evy loopt vanuit Le puy en zijn vrouw Sylvie loopt vanaf Leon met hem mee.
Ze komen uit Parijs. We gaan samen aan de sangria en eten samen.
We hebben een gezellige avond, buiten op het terras.
Hierna nemen we afscheid van elkaar. Sylvie en Evy, lopen morgen naar Santiago. Wij houden nog een tussenstop.

Vrijdag 5 juli 2013
Vandaag hebben we een korte tocht (16 km.)
We lopen naar Monte do Gozo. De voorlaatste wandeling lopen we ieder op ons eigen tempo. Hier en daar hebben we een stop op een terras.
We komen onze Poolse bovenburen weer tegen. Oma en kleinzoon, genieten volop. De kleinzoon, Jacob, lijkt sprekend op Jeroen van Berlo.
We lopen veelal door het bos, waar we in de schaduw kunnen lopen.
Het is erg warm vandaag. 34 graden. De muziek van U2, REM, Joan Baez en de geur van de eucalyptus brengt ons tot 5 km. voor Santiago.
We slapen in Monte do Gozo, in een albergue, waar 500 pelgrims kunnen slapen.
Morgen om 7.30 uur, op naar Santiago.

• 05 Juli 2013 - 15:39

Anke & Bjorn :

Succes met de laatste 5!

• 05 Juli 2013 - 15:42

Dinie:

Hoi kanjers,

Ik vind het bijna jammer dat de tocht er bijna op zit want dan stoppen ook de mooie en soms grappige verhalen maar voor jullie is dit top.
    Ik heb echt diepe bewondering voor jullie!!!
    Ik geloof dat jullie lijven moe zijn en aan rust toe zijn, geniet maar lekker op de vele terrasjes in Santiago , jullie hebben het verdiend.
    Toi,toi,toi, Dinie

• 05 Juli 2013 - 15:45

Teun En Tina:

Hallo Ad en Narda,

Wat zullen jullie blij zijn dat Santiago in zicht komt, geweldig wat jullie presteren.
    Dat de lichamen op beginnen te raken is dan ook niet zo vreemd, maar de laatste 5 kilometers morgen lopen jullie met een smail op de snoet, wetende dat deze zware maar voor jullie super goed verlopende pelgrims tocht prima is verlopen. Een gezellige en rustige avond en nacht, en voor morgen een prachtig binnenkomen in jullie Santiago!!!!

Heel veel zonnige groetjes vanuit Maarheeze
    Teun Tina en de rest.

• 05 Juli 2013 - 16:08

Marc:

Heel veel succes met de laatste 5 km en het afronden van een geweldige ervaring. Aan de ene kant zullen jullie blij zijn na morgen Santiago gehaald hebben en aan de andere kant straks weer te moeten ontwaken uit deze prachtige droom.

En Ad....tot maandag dan maar hè en Narda..... succes met de was en de poets

• 05 Juli 2013 - 16:26

Joke Van Hoeck :

Ad en Narda
    Heel veel sterkte voor de laatste km.
    Het is geweldig wat jullie gedaan hebben.
    Goede reis naar huis,het zal wel afkikken zijn maar ook fijn om jullie kinderen en kleinkinderen weer te zien veel plezier .

Veel groetjes Jan Joke.

• 05 Juli 2013 - 16:56

Ad En Koosje:

Hoi Ad en Narda

Heel veel succes voor morgen, de laatste kilometers naar Santiago !!!
    Wat zal dat een geweldige ervaring zijn !! Geniet ervan ,super wat jullie hebben gedaan.
    Een hele goede reis naar huis !!!!!

Groetjes Ad en Koosj

• 05 Juli 2013 - 16:58

Bernadette:

Nog even en jullie doel is bereikt. Fantastisch wat jullie hebben gepresteerd.
    Veel succes morgen geniet met volle teugen, en daarna afkicken.

Bernadette

• 05 Juli 2013 - 16:58

Mieke Van De Berk:

Dag Ad en Narda,

Jullie zijn er BIJNA...
    GEWELDIG dat jullie dit gehaald hebben !!! Ik bewonder jullie zéér en wens jullie een heel bijzondere aankomst. Ik heb steeds geboeid en met veel plezier jullie reis verhalen gelezen, veel dank daarvoor! I
    Geniet nog van alles wat je op de laatste dag ervaart, zal wel heel indrukwekkend zijn
    Hartelijke groeten, ook van Frans ook van Frans'
    mieke

• 05 Juli 2013 - 17:10

Marij En Jos:

GEWELDIG!!! Kort maar krachtig, op naar Santiago

• 05 Juli 2013 - 18:24

Marian Bierens:

Narda en Ad dank jullie wel dat wij op afstand en in gedachten met jullie mee mochten lopen en al jullie belevenissen hebben kunnen volgen .Kanjers zijn jullie en heel veel succes met die laatste 5 kilometer .

• 05 Juli 2013 - 19:08

Theo En Gerda:

Succes met de laatste loodjes. Geniet in santiago en bedankt voor jullie mooie verhalen. Een goede thuisreis gewenst.

• 05 Juli 2013 - 19:08

Theo En Gerda:

• 05 Juli 2013 - 20:20

Ine&wil:

XXX
    uit Eindhoven

• 05 Juli 2013 - 20:49

Wendy Henry Stan En Tessa:

Super, wat een mooie ervaring voor jullie!
    De verhalen zullen we missen, maar we zijn zeker ook blij dat jullie weer eens live gezien kunnen worden door ons.
    Geniet van de laatste kilometers en van de aankomst in Santiago.
    Daar hebben jullie het allemaal voor gedaan......
    Goede terugreis met de leden van het reisbureau.
    Liefs vanuit aarle -rixtel.

• 05 Juli 2013 - 20:53

Judith & Jordi :

Heeee Toppers,

Geweldig zeg! Zoals iedereen zegt; diepe bewondering! Jullie kunnen trots zijn op jezelf met zo'n voorspoedige reis achter de rug. Wat zal dat morgenochtend bijzonder, emotioneel en geweldig zijn. Succes met de laatste wandeling. Geniet nog een keer van wat de camino jullie brengt en vooral al die tijd al gebracht heeft!
    Geniet van alles morgen en gooi de beentjes maar lekker omhoog morgen op het terras!

Groetjes Judith & Jordi

ps. Neem aan dat jullie van dat schattige manneke wel een foto hebt gemaakt ;) kunnen we het thuis eens vergelijken...

• 05 Juli 2013 - 21:47

André:

Adriaan en Narda,
    Santiago in zicht! Is een heerlijk gevoel, zeker als je het bordje Santiago ziet staan.
    En heel emotioneel.. .
    Op naar de kathedraal en Jacobus even voelen.
    Ik heb begrepen dat Saniago niet het einde van jullie camino is, maar dat jullie doorgaan naar Fisterra, wat vroeger werd gezien als het einde van de wereld... Daar is Jacobus aangespoeld.

Maar vooralsnog een bon Camino en een behouden aankomst in Santiago!
    Ook mijn diepe bewondering voor jullie prestatie; geniet ook van Santiago.

Groeten uit Beek en Donk van André en Jos

• 05 Juli 2013 - 21:52

Sjaan Kruter:

Wat zal het morgen fantastisch zijn als jullie bij die kerk komen en alle pelgrims ontmoeten die de tocht volbracht hebben.

Jullie hebben het geweldig gedaan, en nu afkicken!!!fijne reis naar huis en 'n fijne thuiskom.

groetjes Sjaan Dekkers.

• 05 Juli 2013 - 22:41

Nellie En Jo:

Hoi Ad en Narda.
    Knap gedaan petje voor jullie prestatie.
    Geniet nog in Santiago
    Fijne thuiskomst.
    Groetjes Jo en Nellie

• 05 Juli 2013 - 23:09

Anja Van Berlo:

Hey kanjers,

Wat zullen jullie morgen hartelijk ontvangen worden door het reisbureau uit Valkenswaard.
    Ook zij zullen blij zijn om jullie weer in hun armen te sluiten. Daarna nog lekker samen een paar daagjes genieten in Spanje en dan weer zachtjes aan aan de thuisreis beginnen...

Ik zal ons Pirke eens aan de tand voelen over die knappe Poolse jongen.....

X Anja en Peter

• 05 Juli 2013 - 23:57

Dianne:

heel veel succes morgen jullie laatste kilometers gaan in, ik kan alleen maar zeggen geweldig geweldig
    wat jullie gepresteerd hebben, wat zullen jullie een warm onthaal krijgen, en dat is verdiend, geniet er van
    en tot spoedig,en een goede terugreis naar ons kikkerlandje.

groetjes vanuit gerwen,
    jos dianne en de kids

• 06 Juli 2013 - 00:00

Theo En Ineke:

Hoi Ad en Narda,

Wat een geweldige prestatie, dat jullie volbracht hebben. Ook wij zulllen jullie reisverslagen missen.
    Het was steeds alsof we zelf mee liepen. Heel veel sterke met de ontlading in Santiago en hopen jullie gauw weer te zien in het vertrouwde Aarle-Rixtel.
    Groetjes, Theo en Ineke

• 06 Juli 2013 - 00:39

Piet En Annemie (revue):

Ad en Narda, wat een geweldige prestatie.We zullen jullie leuke verslagen missen.
    Het was iedere dag weer spannend om te lezen hoe het jullie vergaan was.
    Wat zal het morgen een ontlading geven als jullie je doel bereikt hebben.
    We wensen jullie een behouden thuiskomst en horen later nog graag jullie verhalen.

Piet en Annemie

• 06 Juli 2013 - 07:53

Jos En Erica .:

Hoi.Ad-Narda .Wat geweldig van jullie, we hebben 3 maanden met veel plezier het reisverslag gelezen. Geniet vandaag van jullie droom, die uit is gekomen. GEWELDIG .Groetjes uit eersel.

• 06 Juli 2013 - 11:58

Joke En Paul:

Van harte gefeliciteerd. Fantastisch.
    Elke kilometer zal onvergetelijk blijven.
    Bedankt dat wij mochten meegenieten.
    Joke en Paul

• 06 Juli 2013 - 15:27

Maria:

Ha Ad en Narda,
    Proficiat met jullie knappe prestatie, wij hebben met jullie, vanachter onze computer meegelopen. alles hebben jullie doorstaan, kou, wind, veel regen maar ook zonneschijn, in de afgelopen maanden dat is ons duidelijk geworden. Een mooie reis naar Santiago is het voor jullie beide geworden, met veel ontmoetingen van gezellige mensen! Een heel fijne afsluiting daar en tot ziens thuis!!
    Groetjes van ons, Gerrit en Maria

• 06 Juli 2013 - 16:10

Tineke:

Hoi Narda en Ad

Vandaag zijn jullie in Santiago aan gekomen geweldig.
    Ik heb jullie verhalen met veel plezier gelezen.
    Geniet nog van de mooie omgeving de spaanse zon en de terrasjes.
    Goede reis terug we zien elkaar weer in Beek en Donk.

Groetjes Tineke

• 07 Juli 2013 - 12:31

Laura En Gerard Van Der Aa:

Ad en Narda een geweldige prestatie.Hartelijk Gefeliciteerd en een goede reis terug.
    Groetjes Gerard en Laura

• 07 Juli 2013 - 20:16

Antoinette:

Narda en Ad,
    Wat een geweldig avontuur. Geniet van Santiago!
    Antoinette en Frans

• 07 Juli 2013 - 22:47

Trinette:

Ad en Narda

Wat geweldig van jullie,knap gedaan ,goede reis terug

Groetjes Trinette en Joep

• 08 Juli 2013 - 11:43

José Vereijken:

Hoi Adriaan en Narda, ik hoorde gisteren van Annemie Leenders dat jullie in Santiago zijn!!!
    Ik ben niet zo,n computeraar dus heb niet alles meegekregen maar geweldig wat jullie gepresteerd hebben, wat een levensgroot avontuur waar jullie je hele leven mooi op terug kunnen kijken. Ik ga beslist de rest van de dagboekavonturen ook nog lezen want dat verveelt geen seconde. Ik hoop dat jullie aankomst in Santiago een onvergetelijke ervaring was en hoop jullie binnenkort weer in Beek en Donk te zien!

groetjes José Vereijken

• 08 Juli 2013 - 13:55

Rob Nederhoff:

Ad en Narda, onwijs gefeliciteerd met de neergezette prestatie. Jullie overwinning is groot, denk ik zo.
    Geniet nog na in Spanje en daarna een goeie reis naar huis. En neem er thuis de tijd voor om de belevenissen een goeie plek te geven.
    Groeten, Rob

• 10 Juli 2013 - 12:17

Antje En Rob:

Gefeliciteerd met deze knappe prestatie!!!! Goede reis terug naar Beek en Donk en lekker genieten van iedereen als je weer thuis bent!
    Groetjes, Antje en Rob

• 10 Juli 2013 - 16:07

Marielle Van De Ven:

Ondertussen hebben jullie de laatste 5 km ook afgelegd en zijn jullie aangekomen in Santiago! Gefeliciteerd!!! Wat moet dit een bijzonder gevoel zijn voor jullie! Zo'n tocht zonder al te veel moeilijkheden en blessures afgelegd! Hulde!

Geniet van deze bijzondere prestatie en de laatste weken vakantie! Voor je het weet is het weer augustus en wacht het gewone alledaagse weer op jullie!

Groetjes Marielle

• 13 Juli 2013 - 07:41

Cees Van Vliet:

Ad en Narda, wat een geweldige prestatie.
    Jullie hebben onderweg best wel veel regen gehad, maar nu jullie in Santiago zijn, moet de zon één en
    al schijnen.
    Van harte gefeliciteerd met het behalen deze prestatie.
    Ik heb jullie verhalen met heel veel plezier gelezen.
    Het is ook mooi, dat jullie deze tocht samen hebben kunnen maken.
    Geniet lekker in Santiago en ga lekker nagenieten.

Groetjes Cees van Vliet

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

woensdag 26 juni 2013
Het is 7.00 uur in de ochtend als we voor cruz de ferro staan. Op een reusachtige hoop stenen, staat een boomstam van 5 mtr. hoog, met een ijzeren kruis erbovenop. Al heel lang leggen bedevaartgangers, hier een meegebrachte steen neer, als symbool van de last die ze dragen en waarvan ze zich kunnen bevijden door hun pelgrimstocht naar Jacobus.
Ook wij leggen ons steentje, wat we vanuit onze eigen tuin meegenomen hebben, bij het kruis neer. We lopen verder door de Montes, een van de indrukwekkenste gedeelten van de camino de Santiago.
Het is koud in de bergen maar het belooft een hele warme dag te worden.
Onderweg op het terras is het gezellig. Elke pelgrim wil wel een praatje maken.
We dalen flink af, over een slecht begaanbare paden. Het is een mooie, maar zware tocht. Om 13.00 uur komen we in Molinaseca aan. We vinden hier een prachtig oud hostel waar we een mooie 2 persoonskamer hebben.
We genieten van de siesta en gaan nog even de stad in.

Donderdag 27 juni 2013.
Vanochtend krijgen we een heerlijk ontbijt voorgezet. Hierna gaan we op pad. De route voor vandag is eigenlijk 31 km. Dit vinden we veel te ver, het is warm en we hebben de tijd. We lopen naar Cacabelos (24 km)
Om 8.30 uur zijn we al in Ponferrada.
Ten zuiden van deze stad lagen de grootste goudmijnen van het imperium Romanum.
We willen hier een van de best bewaarde kastelen van Spanje bekijken.
Jammer.... het kasteel gaat pas om 11.00 uur open. Tot die tijd wachten is geen optie. We moeten verder, het wort vanmiddag te warm om te lopen. Om 13.00 uur komen we in Cacabelos aan. Als ik zit te wachten tot we ingeschreven zijn, om te slapen, hoor ik Nederlands praten. Twee nog jonge meisjes uit Den Haag zijn vanuit Leon vertrokken. Ze zijn pas 4 dagen onderweg. Een meisje is flink geblesseerd en loopt met krukken.
Ze zijn te hard van stapel gelopen, met deze blessure als gevolg.
Als ik vertel dat wij vanuit Nederland komen lopen, vallen hun monden open.
We slapen in een oud pelgrimshospitaal aan de Rio Cua. We hebben een leuk klein hokje om in te slapen. Aan weerskanten staat een bed met een kast erachter. Het slaaphokje heeft 2 grote deuren, als je ze open doet, om naar binnen te gaan, dienen ze als kastdeur. Als de deuren weer dicht zijn, heb je dus een grote inloopkast. Na de siesta, gaan we ven naar de rivier, waar volop gezwommen wordt. Na het eten nog even op het terras met andere pelgrims. Op tijd naar bed.

Vrijdag 28 juni 2013.
Ons ontbijt is vanochtend in de open lucht. Rond 6.15 uur vertrekken we. We lopen naar Vega de Valcarce. 25 km. De eerste 2 uur is het flink klimmen en dalen, tussen de Spaanse wijnvelden door. Tussen de wijnranken staan kersenbomen die al vol met kersen hangen. Veel pelgrims maken hier dankbaar gebruik van. Als je zo vroeg op pad bent, is het stil, je hoort alleen de vogels fluiten en de ooievaars klepperen. Om 8.30 uur drinken we een kop thee, tijdens de eerste rustpauze. We gaan berder langs een autoweg. Af en toe loopt de route van de autoweg af en is het meteen mooier lopen. Om 13.30 uur zijn we op onze slaapplaats in een nieuwe albergue. We slapen op een zaal met 10 personen. Zittend in de zon, aan de waterkant in "onze tuin", schrijf ik ons verhaal, voor vandaag. Het is genieten in de Spaanse zon. Ad ligt op tijd in bed omdat hij al een paar dagen keelpijn heeft. Ik bel op het terras nog even met Kim.
Als het gesprek afgelopen is, zegt iemand ik heb alles kunnen verstaan.
Het is iemand uit Brabant, die met de fiets op weg is naar Santiago.
We hebben een mooi gesprek samen.

Zaterdag 29 juni 2013
Vanochtend zijn we vroeg op pad, er wacht ons een zware klim van 12 km.
We beklimmen de Cebreiro. Na 2 km. hebben we een koffiestop. Hierna is het klimmen geblazen. We lopen ieder, op ons eiegn tempo, de berg op.
Gelukkig zijn er 2 rustplaatsen onderweg.
Om 11.30 uur zijn we in O Cebreiro, we hebben dan 600 mtr. geklommen.
We kijken onze ogen uit, wat een vergezichten. In O Cebreiri, lopen we Galicie binnen, waar geen Castelano (Spaans) wordt gesproken, maar Galicisch, een taal die verwant is aan het Portugees.
Het is nog vroeg en we belsuiten nog 7 km. verder te lopen. Om 14.00 uur zijn we in Hospital de Condesa, waar we slapen in Albergue de Hospital de Condesa, op een grote slaapzaal.
We slapen in stapelbedden en onze bovenburen komen uit Polen. Het is een dame (64 jaar) en oma van haar kleinzoon (17 jaar), die met haar meeloopt naar Santiago.
's avonds eten we samen met de bovenburen. De Poolse dame heeft alles over de camino gelezen. De kleinzoon, heeft er nog nooit van gehoord, maar ging gewoon mee. Hij vertelt ons dat hij het geweldig vindt op de camino. Hij spreekt goed Engels en we hebben een leuk gesprek samen.
Op tijd naar bed.

Zondag 30 juni 2013.
Na het ontbijt zijn we al vroeg op pad. We lopen naar Samos, een tocht van 23 km.
Als we net onderweg zijn, zien we de zon opkomen. Het is een prachtig gezicht in de bergen. De tocht begint met een flinke klim. Het wordt al snel erg warm.
Waar we ook kijken, het is overal even mooi. We komen door oude bergdorpjes, waar de koeien over de straat lopen.
Onderweg zien we de meisjes uit Den Haag weer. Het meisje met de blessure, verveelt zich. Ik bied haar mijn e-reader aan, waar ze heel erg blij mee is. We wisselen onze adresgegevens uit, zodat de e-reader opgestuurd kan worden, na afloop van de camino. Ook dit is camino. Om 14.30 uur zijn we in Samos in de Albergue. In Samos staat een prachtig klooster. Hier kunnen 90 pelgrims slapen. Wij slapen recht tegenover het klooster. Na het douchen, zitten we al snel op het terras aan een pilsje en een heerlije sangria. Ik heb het klooster bezichtigd, waar een rondleiding werd gegeven. Wat een prachtig klooster.
's avonds eten we samen met Herbert en Irina uit Duitsland. Later komt er nog een pelgrim uit Japan bijzitten. Hij vertelt ons over de aardbevingen in Japan en hoe onvoorspelbaar dardoor alles is. We hebben een gezellige avond.

Maandag 1 juli 2013.
We zij al vroeg uit de veren om op tijd aan de wandel te zijn.
We lopen naar Ferreiros. 25km.
Om 9.15 uur hebben we al 12 km. gelopen.
Tijd voor een pauze in Sarria. Als we Sarria uitlopen, worden we voorbij gelopen door een jonge knul. Hij kijkt om, en vraagt waar we vandaan komen. Wij komen uit Nederland zeggen we. Dan vraagt hij: zijn jullie dan Ad en Narda ?? Zo ontmoeten we Ramon (22 jaar) uit Lieshout, een zoon van een collega van Kim.
We lopen samen 5 km op. Het is leuk om te horen dat ook zo´n jonge kerel, het erg naar de zin heeft op de camino. We gan nog samen op de foto en Ramon loopt weer verder. Om 14.00 uur zijn we in Ferreiros.
We slapen in een nieuwe albergue, op een slaapzal met 12 andere pelgrims.
In het zitgedeelte van de albergue, is een erker van glas, waar we een prachtig uitzicht hebben over het landschap van Galicie. Het was een lange tocht vandaag, er leek geen eind aan te komen.
Er zijn pelgrims die de rugzak op transport zetten naar de volgende slaapplaats. Tja... het kan allemaal.
Wij, als echte pelgrims dragen zelf onze rugzak. Dat is pas camino.
Het is druk vandaag ondeweg. De laatste 100 km. lopen veel studenten om de tocht naar Santiago, op hun CV te zetten. We zien 5 pelgrims te paar. Het is gewoon gewelsig wat deze tocht, ons allemaal brengt.
Iedere dag, is weer een bijzondere belevenis. Nog 100 km. Santiago, here we come !!!!